سندبلاست و عملکرد آن (sandblast)

Sandblast_article

سندبلاست و عملکرد آن (sandblast)

تماس بگیرید

تحویل اکسپرس

خدمات پس از فروش

کیفیت بال

مشاوره فنی

سند بلاست چیست؟ (Sandblasting)

سند بلاست یکی از اولین مراحل آماده سازی سطح برای عملیات‌هایی مانند رنگ‌آمیزی یا پوشش­‌دهی (coating) در صنایع مختلف می‌باشد که در آن از فشار هوا برای پرتاب ذرات ساینده کوچک با سرعت بالا به سوی هر سطحی که نیاز به آماده‌سازی (تمیز کردن) دارد استفاده می‌کند. اصطلاح “سند بلاست” به این دلیل استفاده می‌شود که در این فرآیند معمولا از ذرات شن (Sand) به‌عنوان ذرات پرتابی استفاده می‌شود. همانطور که ذرات شن به سطح برخورد می‌کنند، بافتی صاف و یکنواخت ایجاد می‌کنند که برای رنگ آمیزی یا پوشش‌دهی مناسب می‌باشد.
از سندبلاست و عملکرد آن در صنایعی مانند ساختمان و خودرو استفاده می‌شود، جایی که از آن برای زدودن رنگ موجود و زنگ‌زدگی از سطوحی مانند بدنه خودرو استفاده می‌شود. همچنین می‌توان ازسندبلاست و عملکرد آن برای تمیزکردن پیاده‌روها و جاده‌ها استفاده کرد. آماده‌سازی سطح یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پروژه است و بدون آماده‌سازی مناسب سطح، در مراحل بعدی پروژه احتمالاً با مشکلاتی روبرو می‌شوید. سندبلاست و عملکرد آن نه تنها رنگ، زنگ‌زدگی، گرد و غبار و کثیفی را پاک می‌کند، بلکه سطح را صاف می‌کند تا رنگ یا پوشش‌ها در نهایت پوسته پوسته شدن نشوند.

مزایای سند بلاست

یکی از مزایای اصلی سند بلاست نسبت به سمباده دستی، بازدهی و کارایی بیشتر آن است. در صورت سمباده زدن با دست یا استفاده از برس، تمیز کردن و آماده‌سازی سطح می‌تواند سه برابر بیشتر طول بکشد. همچنین سند بلاست در مقایسه با سمباده دستی بسیار دقیق است. اگرچه که سمباده زدن با دست سطح را صاف می‌کند اما نتیجه نهایی به قدرت فیزیکی و توجه فرد به جزئیات بستگی دارد. سند بلاست همچنین می‌تواند مساحت بسیار بیشتری را نسبت به سمباده زدن دستی پوشش دهد و بسیار یکنواخت‌تر انجام شود. در واقع سند بلاست این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر داشتن حداکثر کردن سرعت، کار بیشتری بدون کاهش کیفیت انجام شود.

سند بلاست چگونه عمل می­‌کند (نحوه عملکرد سند بلاست)

در این قسمت به تعریف خلاصه‌ای از سندبلاست و عملکرد آن می‌­پردازیم. اصل کار یک سندبلاست و عملکرد آن بسیار ساده است: یک جریان هوای قوی تولید می‌شود که با یک عامل ساینده مانند ذرات شن مخلوط می‌شود. فشار هوای مورد نیاز توسط کمپرسورهای مخصوص تولید می‌شود و مواد ساینده پودر مانند را می‌توان به صورت خشک یا با آب با جریان هوا مخلوط کرد. سپس این مخلوط پودر (شن) و هوا با سرعت بالا از طریق یک سیستم شلنگ و نازل بر روی سطح مورد استفاده پاشیده می‌شود. در این فرآیند، ذرات روی سطح به دلیل اثر انفجار ساینده از روی سطح شل شده و سپس به‌صورت کامل از سطح جدا می‌شوند و سطح مورد نظر به‌طور کامل از ناخالصی‌ها، زنگ‌زدگی، رنگ یا جرم پاک می‌شوند. قابل ذکر است که بسته به فرآیند، درجات مختلفی از تمیزی و شفافیت سطح را می‌توان به دست آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سندبلاست اینجا را کلیک کنید.

انواع سندبلاست

در گذشته از شن (دی اکسید سیلیس) به‌عنوان ساینده اولیه استفاده می‌شد. اکنون مواد ساینده قابل توجه دیگری وجود دارند که پاکسازی را انجام می‌دهند. در زیر لیست کوتاهی از انواع مختلف سندبلاست آورده شده است:

سیلیکا سندبلاست (Silica Sand Blasting)
  • سیلیکا که به دی اکسید سیلیکون نیز معروف است همان ماسه معمولی می باشد که در فرآیند تمیزکاری هر سطحی استفاده می‌شود. معمولاً برای از بین بردن تمام ناخالصی‌های سطح و ارائه ظاهری تمیز و تمام‌شده استفاده می‌شود. امروزه ماسه سیلیکونی انتخاب اصلی برای سندبلاست نیست زیرا باعث مشکلات تنفسی می‌شود.
  • سودا سندبلاست (Soda Sand Blasting)
  • سودا سندبلاست یا پاشش چوش شیرین تکنیکی است که بدون آسیب رساندن به سطح فلزات، تمیزکنندگی را فراهم می‌کند. این تکنیک معمولاً برای فلزات نرم استفاده می‌شود زیرا به لایه بیرونی فلز آسیب نمی‌زند یا با آنها واکنش شیمیایی نمی‌دهد. در این روش ذرات بی کربنات سدیم با استفاده از هوای فشرده بر روی سطح پاشش می شوند. سودا سندبلاست به‌طور گسترده ای برای از بین بردن زنگ‌زدگی یا خوردگی از سطوح فلزی بدون ایجاد هیچ گونه فرورفتگی یا آسیب به فلز استفاده می‌شود.
  • استیل گریت بلاستینگ (Steel Grit Blasting)
  • استیل گریت بلاست نوعی تکنیک است که در آن از فولادهای کروی به عنوان ساینده استفاده می‌کند. این روش معمولاً برای تمیز کردن سطوح فلزی استفاده می‌شود که در از بین بردن رنگ یا زنگ‌زدگی سطوح فولادی بسیار موثر است. استفاده از سنگ ریزه فولادی همچنین دارای مزایایی مانند ارائه سطح صاف‌تر و کمک به لایه برداری است که فلز را تقویت می‌کند.
  • بید بلاستینگ (Bead Blasting)
  • تکنیک دیگری که در آن از دانه‌های شیشه ای استفاده می کند بید بلاستینگ یا تیله پاشی می باشد. این دانه‌های شیشه‌ای در تمیز کردن، جدا کردن و لایه برداری سطوح فلزی موثر هستند. مهره‌های شیشه‌ای کروی شکل هستند و در هنگام برخورد سطح، یک فرورفتگی در ابعاد میکرو ایجاد می‌کند. استفاده از ذرات شیشه‌ای باعث می‌شود که ظاهری بسیار تمیزتر و روشن‌تر داشته باشید. این دانه های شیشه ای 100٪ قابل بازیافت هستند بنابراین روش بسیار مقرون به صرفه‌ای می‌باشد.
  • وت‌بلاستینگ (Wet Blasting)
  • در وت‌بلاستینگ یا خیس پاشی، هوای فشرده با سرعت بالا از دوغاب به سمت سطح فرستاده می‌شود. دوغاب از مواد ساینده ریز مخلوط شده در آب تشکیل شده است و به‌طور مداوم به‌هم زده می‌شود تا از ته‌نشین شدن ماده ساینده جلوگیری شود. در این روش به‌دلیل وجود آب، سرعت تمیز کردن سطح کمتر از روش‌های دیگر بلاستینگ می­‌باشد. برای رفع این مشکل، یک دستگاه تقویت‌کننده ساخته شده است که بر روی انتهای نازل­ قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های وت‌بلاستینگ شامل توانایی استفاده از ذرات بسیار ریز یا درشت با چگالی‌های مختلف از پلاستیک تا فولاد و توانایی استفاده از آب گرم و صابون برای روغن زدایی و پاکسازی گرد و غبار و حذف مواد خطرناک یا ضایعات (آزبست، مواد رادیواکتیو یا سایر محصولات سمی) به صورت همزمان بدون خطر برای سطوح و سازه‌ها است.

نکات بیشتر درباره وت بلاست را اینجا بخوانید.

انتخاب میکسر پلیمری با مخزن پلی اتیلن
انتخاب میکسر پلیمری میکسرهای با مخزن پلیمری یا به اختصار میکسر پلیمری به ویژه پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن...
راهنمای انتخاب هموژنایزر
انتخاب هموژنایزر با توان مناسب یکی از دغدغه های خریداران پمپهای هموژنایزر، تعیین میزان توان پمپ مورد...
ساخت اکسترودرهای پلاستیک
معرفی اکسترودرهای پلاستیک : اکسترودرهای پلاستیک، دستگاه‌هایی هستند که برای ذوب و شکل‌دهی پلاستیک استفاده...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *