فرایند ثبت شرکت چگونه است؟

company_license_06

فرایند ثبت شرکت چگونه است؟

تماس بگیرید

تحویل اکسپرس

خدمات پس از فروش

کیفیت بال

مشاوره فنی

تعریف شرکت

به اجماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به‌منظور اجرای اهداف تجاری و کسب سود پس از کسر هزینه‌های صورت گرفته «شرکت» می‌گویند. به شرکت‌هایی که هدف آن‌ها تجارت نباشد و اعمال تجاری انجام ندهند شرکت حقوقی و مدنی می‌گویند. برای ثبت شرکت مانند همه کارهای اداری باید مراحلی طی شود و این مسئله نیازمند رعایت اصول و قواعد خاصی است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده روند ثبت شرکت سریع‌تر از قبل باشد. به‌عنوان مثال شما در گذشته مجبور بودید برای ثبت شرکت به سازمان ثبت شرکت استان خود مراجعه کنید. هزینه‌های مورد نیاز برای ثبت شرکت با توجه به نوع شرکتی که ثبت می‌شود مشخص می‌شود. اگر شما خودتان قصد پیگیری امور اداری و تهیه فرم‌ها و مراجعه به سازمان‌ها و ادارات را به‌عهده داشته باشید، هزینه کمتری می‌پردازید. درست است که ثبت شرکت فرایند مشخصی دارد اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به تنهایی این کار را انجام ندهید. در فرایند ثبت شرکت مواردی را باید در نظر داشته باشید و در صورتی‌که شرایط ثبت را دارید اقدام به انجام این‌کار کنید. قدم اول برای ثبت شرکت انتخاب موضوع فعالیت است. وقتی با شرکای خود دور هم جمع شدید، باید بدانید که کسب و کار خود را در چه حوزه‌ای می‌خواهید دنبال کنید. دومین قدم مشخص کردن نوع شرکت است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. قدم بعدی انتخاب اسم برای شرکت است. از آن‌جا که شرکت‌های بسیاری در حال فعالیت در حوزه‌های مختلفی هستند، انتخاب نام برای شرکت با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. از جمله این‌که نام شرکت حتما باید سه قسمتی بوده و شرایط ویژه‌ای داشته باشد. پس از بررسی مشخصات بالا، شریک‌های خود را انتخاب کنید. در ایران ثبت شرکت بازرگانی یا تجاری به صورت تک‌نفره وجود ندارد و حتما باید چند شریک داشته باشید. یکی دیگر از شرایط اصلی ثبت شرکت در تهران و شهرستان‌ها تعیین سرمایه شرکت است. قانون تجارت درباره سرمایه شرکت نیز محدودیت‌هایی درنظر گرفته است. از شرایط دیگر ثبت شرکت در تهران و شهرستان‌ها تدوین اساسنامه شرکت است. اساسنامه اصلی‌ترین سند حقوقی شرکت است که در آن بسیاری از سازوکارهای اداره شرکت مشخص شده است. ثبت شرکت نیز مانند سایر فعالیت‌های ثبتی پیچیدگی‌های خاصی دارد. گاهی ممکن است به دلیل نقص مدارک یا عدم آگاهی از این فرایندهای ثبتی، در خواست شما رد بشود. برخی کارها هستند که پس از ثبت شرکت در تهران و شهرستان‌ها به صورت اجباری باید انجام بشوند. اما برخی کارها اختیاری هستند و پس از ثبت شرکت می‌توانید آن‌ها را انجام بدهید. یکی از فعالیت‌های اجباری که در پایان هر سال مالی شرکت باید انجام بشود، پلمپ دفاتر تجاری است. گزارش‌های مالی و مالیاتی شرکت باید در دفاتر نوشته شود و به تایید اداره ثبت شرکت‌ها برسد. این دفاتر به مدت یک‌سال معتبر هستند.

یکی دیگر از اقدامات اجباری پس از فرایند ثبت شرکت، دریافت کد اقتصادی است. شرکت‌ها پس از ثبت دو ماه فرصت دارند تا کد اقتصادی خود را دریافت کنند. این کد برای اظهارنامه‌های مالیاتی و کارت بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از امور اختیاری که پس از فرایند ثبت شرکت می‌توانید انجام بدهید ثبت برند است. اگر در حوزه فعالیت خود شناخته شده‌اید و می‌خواهید از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کنید، می‌توانید نام شرکت و لوگوی آن را تحت عنوان برند به ثبت برسانید. در این صورت از سایر مزایای ثبت برند نیز بهره‌مند می‌شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود در امور ثبتی و حقوقی خود از مشاورین این زمینه راهنمایی بگیرید.

براي ثبت شركت پس از آگاهي هاي اوليه بايد مراحلي را طي كرد در مرحله اول بايد مدارك لازم را جمع آوري كرد از جمله مدارك بسيار مهم براي شروع ثبت شركت مدارك هويتي محسوب مي‌شود.

مدارك هويتي شامل كپي شناسنامه، كپي كارت ملي و گواهي عدم سوء پيشينه است كه از طريق كد ملي استعلام مي شود.

سپس با مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت‌نام كرده  و فرم‌های مربوطه را پر کنید.

در ادامه باید نام شرکت را كه بسيار حائز اهميت مي‌باشد، در فرم نام و شخص حقوقی، به ترتیب اولویت ۵ نام را وارد کنید.

بعد از وارد كردن اسم و انجام اين پروسه به درستي باید مدت و موضوع فعالیت، نشانی و سرمایه شرکت را نيز وارد کنید.

كه البته موضوع فعاليت شركت نيز از مسائل بسيار مهمي است كه بايد شما قبل از اقدام به ثبت شركت زمينه كاري خود را مشخص كرده و به اين امر واقف باشيد كه آينده تجاري شما كاملا به اينكه چقدر زمينه و موضوع كاري خود را درست انتخاب كرده‌ايد و با آگاهي، دانش و تخصص پيش مي‌رويد بستگي دارد.

گام بعدی مشخص کردن سمت‌هاست كه بايد سمت‌ها در شركت مشخص شوند كه شامل مدير عامل، رئيس هيئت مديره، نائب رئيس هيئت مديره و عضو هيئت مديره است؛ قدم بعدی مشخص كردن نام شرکا و سهام هر یک از آنها است؛ همچنین اگر شرکت شعبه دیگری دارد باید مشخصات آن را هم مشخص کنید.

تمام اين مراحل را مي‌توانيد با كمك گرفتن از فناوریار در كم‌ترين زمان ممكن انجام دهيد و در آخر پس از تایید اطلاعات باید اساسنامه و شرکت‌نامه را در سایت بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکت نامه پیش فرض هایی دارند که باید آنها را پر کنید و سپس تصویر برابر اصل شده آنها را در سایت بارگذاری نمایید.

نكته: در ثبت شركت اساسنامه از مهم ترين اسناد محسوب مي شود، در واقع همان قراردادي است كه يراي تمام مسائل شركت تعيين تكليف مي كند از جمله سهام شرايط سرمايه ها و مقدار تقسيم سود و زيان بين شركا وظايفي كه براي بازرسين مقرر شده و تمامي محدوده ي اختيارات در مجمع عمومي.

بعد از انجام این مراحل باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکت ها از شما مدارکتان را بخواهد، و شما مدارك را طبق ضوابط مربوطه به اداره ثبت شركت ارائه دهيد.

بعد از تایید مدارک شماره ثبتی به شما داده می شود و باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی كه مورد تاييد وزارت دادگستري و اداره ثبت شركت‌ها چاپ کنید، در این آگهی باید اطلاعاتی در مورد نام شرکت و نوع فعالیت و مدت آن را ذکر کنید. برای ثبت شرکت در تهران و ایران ابتدا باید هدف و موضوع فعالیت خود را مشخص کنید تا ببینید چه شرکتی مناسب کسب و کار شما می‌باشد.

اما ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که هزینه‌هایی که برای ثبت شرکت باید بپردازید چقدر است؟ به‌عنوان مثال برای ثبت شرکت مسئولیت محدود هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود شامل موارد زیر است:

هزینه درخواست ثبت که باید به اداره ثبت شرکت مراجعه و پرداخته شود، هزینه تعیین نام در سامانه، هزینه تهیه پاکت و پست، هزینه حق ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و سایر هزینه‌ها مانند هزینه پلمپ دفاتر و غیره؛ اما توصیه ما به شما عزیزان این است که از شرکت فناوریار برای ثبت شرکت خود کمک بگیرید. در این مجموعه با پرداخت هزینه کم می‌توانید کلیه امور ثبت شرکتی خود را به این مجموعه واگذار کنید. اما مهمترین مزایا و ضرورت‌های فرایند ثبت شرکت این است که زمانی که شما نسبت به ثبت شرکت اقدام می‌کنید، در واقع کلیه شرایط شرکت مانند فعالیت اجرایی، حقوقی، مالی و سایر فعالیت‌های مربوط به شرکت جنبه قانونی پیدا می‌کند و قابلیت پیگیری دارد و می‌توان کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داد. زمانی‌که شرکت شما به ثبت می‌رسد مشتریان با اعتماد بیشتری از شما خرید می‌کنند و نسبت به برند شما معتمد می‌شوند و برای انجام فعالیت‌های مختلف از شما کمک می‌گیرند. شرکتی که به ثبت می‌رسد این امکان را خواهد داشت تا به خوبی رشد و پیشرفت کند و در سطح ملی و بین‌المللی مشهور شود. وقتی که شما نسبت به شرکت اقدام می‌کنید این امکان را خواهید داشت تا برای انواع محصولات و تولیدات خود و برند خود ثبت کنید و تولیدات و محصولات خود را به فروش برسانید و به موجب فرایند ثبت شرکت، شرکت موردنظر این امکان را پیدا خواهد کرد تا با انواع مختلف سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی کار کند.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که شرکت مسئولیت محدود بهتر است یا شرکت سهامی خاص؟ تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ تفاوت مهم این دو نوع، سرمایه‌گذاری و اعطای سرمایه است، به‌طوری‌که در شرکت‌های مسئولیت محدود همه سرمایه به مدیرعامل تعلق می‌گیرد و مدیرعامل اقرار به دریافت آن می‌نماید، ولی در شرکت سهامی خاص حداقل ۳۵درصد از مبلغ سرمایه نزد بانک سرمایه‌گذاری می‌شود و پس از دریافت گواهی از بانک به اداره ثبت ارائه می‌شود. مابقی سهامی در دسترس و تعهد شرکا خواهد بود. دومین تفاوتی که میان شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص وجود دارد، الزام به انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار و درج آگهی دعوت در شرکت سهامی خاص چنین الزامی وجود ندارد. تفاوت‌های دیگری ‏نیز وجود دارد که ما در اینجا فقط به همین تفاوت‌های عمده اشاره کردیم.

هر شرکت بر اساس موضوع و نوع و میزان آماده بودن مدارکش می تواند زمان متفاوتی را برای ثبت ببرد. ولی در حالت کلی و آماده بودن مدارک، به صورت میانگین ثبت شرکت در حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زمان نیاز دارد. همچنین مقدار هزینه ها نیز بستگی زیادی به مقدار و موضوعی دارد که می خواهید به ثبت برسانید و نمی توان میزان مشخصی برای آن بیان کرد.

فرایند ثبت شرکت مانند تمامی موارد قانونی نیازمند مدارکی است که باید نسبت به تهیه آن اقدام کرد. البته باید گفت که بسته به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید مدارک متفاوتی مورد نیاز است که در این مورد می توانید از مشاورین فناوریار کمک بگیرید.

انواع شرکت‌های تجاری

همانطور که گفتیم شرکت تجاری سازمانی است که بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی تشکیل می‌شود که در آن هر یک سهمی از جنس کار یا بصورت نقدی در این مجموعه قرار می‌دهند تا به انجام عملیات تجاری بیانجامد و منافع و زیان‌های حاصله آن نیز بین خودشان تقسیم می‌شود.

بر اساس قانون تجارت ایران شرکت تجاری دارای ۷ مدل هستند شرکت های سهامی شرکت تضامنی شرکت با مسئولیت محدود شرکت مختلط غیر سهامی شرکت مختلط سهامی شرکت نشوی شرکت تعاونی تولید و مصرف

به طور کلی افرادی که اقدام به ایجاد کسب و کار منجر به سود می کنند مشمول مالیات می شوند مودیان مالیاتی برای بهره مندی از تسهیلات و مزایای در نظر گرفته شده در قانون موظف به انجام تکالیف قانونی خود هستند که اگر آنها را انجام دهند باعث ایجاد محرومیت و جریمه خواهد شددر اینجا ذکر این نکته ضروری است که مالیات هم آن را به حق هم به افراد حقوقی تعلق می‌گیرد که مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را بررسی می‌کنیم همه شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که ثبت شده باشند دارای شماره ثبت باشند مشمول مالیات بر درآمد هستند. کدام یک از شرکتها از مالیات معاف هستنددر در ایران پس از ثبت شرکت به صورت سالیانه به شرکت و مالیات تعلق می گیرد که بر این مالیات بر اساس قانون پرداخت شوند ولی در مواردی که قانون گذار با ارائه لوایح این شرکت‌ها از مالیات معاف نموده است.

عدم ثبت شرکت چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

در صورتی که فرایند ثبت شرکت انجام نشود. مشکلات و خطرات فراوانی را برای صاحبان شرکت و سهامداران و شرکا به همراه خواهد داشت.  از جمله اینکه فعالیت‌های انجام شده به دلیل اینکه در چارچوب قانون نیست، وجه قانونی نخواهد داشت. بنابراین خیلی از مشتریان می‌توانند با اطمینان خاطر همکاری خود را با مجموعه مذکور ادامه دهند. شرکت ثبت نشده بر اساس قانون امکان حضور در مجامع رسمی و بین‌المللی و مشارکت در مناقصه‌ها و مزایده ها را نخواهد داشت و این می‌تواند منافع مالی اجتماعی مجموعه را به خطر بیندازد. عدم ثبت شرکت همچنین می‌تواند مشکلاتی مانند عدم امکان استفاده از امتیازات قانونی اشخاص حقوقی را به همراه داشته باشد. مثلاً برخی از معافیت‌های مالیاتی و قانونی و امتیازات اقتصادی که برای پیشرفت و توسعه آن در نظر گرفته شده است، نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. عدم ثبت و پذیرش مسئولیت و تعهدات از جانب شرکا نیز از دیگر مواردی که ممکن است به علت ثبت شرکت به وجود بیاید که باعث ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود. زمانی که ما مجموعه را ثبت می‌کنیم کلیه مسئولیت‌ها، درصد سهام، مشارکت و تعهدات قانونی به ثبت می‌رسد و در صورت ایجاد تخطی از سوی هر یک از افراد می‌توان در مجامع قانونی آن موارد را پیگیری کرد. مورد دیگر این است که درصورت تمایل به اخذ نمایندگی  اما در صورتی که شرکت خود را ثبت نکنیم نمی‌توانیم آن‌را در قالب اعطای نمایندگی و یا جهت نمایندگی با برندهای بزرگ شرکت توسعه دهیم.

انواع شرکتها و طریقه ثبت آنها در ایران

انتخاب میکسر پلیمری با مخزن پلی اتیلن
انتخاب میکسر پلیمری میکسرهای با مخزن پلیمری یا به اختصار میکسر پلیمری به ویژه پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن...
راهنمای انتخاب هموژنایزر
انتخاب هموژنایزر با توان مناسب یکی از دغدغه های خریداران پمپهای هموژنایزر، تعیین میزان توان پمپ مورد...
ساخت اکسترودرهای پلاستیک
معرفی اکسترودرهای پلاستیک : اکسترودرهای پلاستیک، دستگاه‌هایی هستند که برای ذوب و شکل‌دهی پلاستیک استفاده...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *