راهنمای انواع سندبلاست و نکات آن

سندبلاست

راهنمای انواع سندبلاست و نکات آن

تماس بگیرید

تحویل اکسپرس

خدمات پس از فروش

کیفیت بال

مشاوره فنی

نکات راهنمای انواع سندبلاست

در استفاده از انواع سندبلاست به چه نکاتی باید توجه کرد؟ به‌طورکلی از سند بلاست در صنایع لوله‌سازی، سوله‌سازی، صنایع فلزی، صنایع عمران و پل­سازی، صنایع کشتی‌سازی، قایق‌سازی و صنعت رنگ و پوشش استفاده می­‌شود.

-تجهیزات ایمنی سندبلاست

این تجهیزات شامل لباس، دستکش مخصوص سندبلاست، کلاه ایمنی و عینک یا ماسک مخصوص سندبلاست است.

تجهیزات ایمنی سند بلاست

انواع سندبلاست

سندبلاست بر اساس نوع کار به 3 نوع تقسیم می‌شود:

انواع سند بلاست قابل حمل (میدانی، پرتابل)

سندبلاست میدانی یکی از پرکاربردترین اجزای تمیزکاری در صنعت است. در سند بلاست قابل حمل، به یک کمپرسور که حجم بار باد تولیدی آن بسیار بالا باشد نیاز دارید که معمولا با یک یا چند کمپرسور اسکرو یا کمپرسور های دیزلی با دبی بالای 2000 لیتر تامین می شود.
مکانیسم کار سندبلاست قابل حمل بدین صورت است که کمپرسور هوا باعث بسته شدن درپوش لاستیکی دیگ ورودی پودر مخزن شده و پودر (شن، گریت) با فشار بالا وارد شلنگ سندبلاست می‌­شود و از طریق شلنگ به نازل رسیده و با فشار به سطح مورد نظر برخورد می­­کند و از این طریق هرگونه آلودگی یا پوشش روی سطح کار را از بین می برد.

انواع سندبلاست کابینی

این نوع سندبلاست معمولا مناسب تمیزکاری قطعات با ابعاد کوچک تا متوسط استفاده است. سندبلاست کابینی  این امکان را به شما می­دهد که مواد ساینده (پودر) را پس از استفاده دوباره بازیابی کنید. سندبلاست کابینی از یک مخزن یا کابین، سیستم سندبلاست، سیستم بازیابی پودر ساینده و همچنین محل جمع آوری پودر ساینده تشکیل شده است.
پس از قرار دادن قطعات در کابین، در کابین را ببندید و عملیات بلاست کردن در داخل کابین را آغاز کنید. بدین صورت که پس از قرار دادن قطعه داخل کابین و بستن درب کابین، دست‌های خود را که توسط دستکش سندبلاست پوشانده اید، وارد حفره‌های کابین کنید و از بخش شیشه‌ای که بالای ورودی دست ها  قرار دارد و  از طریق آن می توانید قطعه کار را ببیند، قطعه را ببینید بلاست را شروع کنید. لازم به ذکر است شروع کار سندبلاست با فشار پدالی که زیر دستگاه روی زمین قرار دارد انجام می­شود.
به‌طورکلی سیستم کابینی به دو نوع مکشی (سیفونی) و فشاری تقسیم می­شود.

فناوریار تولید کننده هر دونوع کابین سندبلاست با استفاده از فناوری روز دنیا است.

انواع سندبلاست کابینی با سیستم مکشی (سیفونی)

در این نوع سیستم، کمپرسور جریان هوای فشرده شده را وارد نازل سند بلاست می­کند و از طریق نازل در مخزن کابین مکش ایجاد می­شود و پودری که وارد نازل شده به همراه جریان هوا به سطح مورد نظر برخورد می­کند. این سیستم بعد از مخزن پودر، یک شیر باد کوچک دارد که مانع گیر کردن پودر در مسیرمی شود. این شیرها معمولا به صورت نیمه باز هستند. در ضمن به دلیل سایندگی بالا باید شلنگ خروجی مخزن پودر را از جنس شلنگ­های چند جداره انتخاب کنید تا پودر باعث ساییدگی نشود.

سیستم مکشی (سیفونی)

انواع سندبلاست کابینی با سیستم فشاری:

در این سیستم برخلاف سیستم‌های مکشی هوای فشرده را در یک مخزن که داخل آن پودر ساینده قرار دارد وارد می­ شود و پودر با فشار بالا وارد شلنگ سندبلاست و بعد از آن وارد نازل شده و به سطح مورد نظر برخورد می­کند. باید به یاد داشته باشید در این سیستم تا قبل از پر شدن کامل مخزن هوای فشرده، فرآیند سندبلاست را آغاز نکنید.

سیستم فشاری

اتاق سند بلاست

اتاق سندبلاست در واقع همان مدل بزرگ شده سند بلاست کابینی می­باشد. در این سیستم اپراتور برای عملیات سند بلاست وارد اتاق سند بلاست می­شود. این مدل از سند بلاست ترکیبی از سندبلاست کابینی و قابل حمل می­باشد که برای تمیزکاری قطعات بزرگ قابل استفاده می­‌باشد.

اتاق سند بلاست

نکات کار با انواع سندبلاست

در جواب این سوال که در استفاده از سندبلاست به چه نکاتی باید توجه کرد، باید گفت هنگام انجام عملیات سند بلاست رعایت نکات حفاظت فردی و ایمنی اهمیت زیادی دارد. (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

ایمنی

در نظر داشته باشید که هنگام انجام سندبلاست نکات ایمنی لازم رعایت شود. به این معنی که حتما لباس کار مناسب، دستکش، عینک کار و ماسک استفاده شود.

شرایط محیطی

در حین کار به شرایط محیطی توجه داشته باشید. یعنی در نظر داشته باشید که محیط مرطوب و خیس نباشد چون رطوبت مانع انجام صحیح تمیزکاری می­شود. به همین منظور جریان هوای خارج شده از کمپرسور را توسط چندین رطوبت‌گیر و گرمکن‌های مخصوص رطوبت زدایی می­‌کنند.

تمیزی سطح قطعه

همچنین سطح قطعه مورد نظر نباید چرب باشد و در صورت چرب بودن باید با تینر یا مواد شوینده‌ای که به سطح قطعه آسیب نزند بشورید.

شوک الکتریسیته ساکن

هنگام عملیات سندبلاست زمانی که پودر به قطعه برخورد می­کند جرقه تولید می­‌شود و باعث می­شود که به اپراتور شوک وارد شود. برای رفع این مشکل معمولا دستگاه را به سیم اتصال به زمین مجهز کنید که جرقه ایجاد شده را به زمین منتقل کند. همچنین می­توانید از فن­های ضد جرقه استاندارد و یا دستکش کابین جنس ضخیم 2 لایه استفاده کنید.

فشارهوا

در نظر داشته باشید فشار هوای مورد نیاز برای عملیات سندبلاست باید همیشه بالای 6 بار (Bar) باشد.

انتخاب پودر مناسب و بدون خطر

در هنگام بلاست بایستی به نیازمندیهای بلاست قطعه توجه نمود و گریت و یا سند با مش مناسب را انتخاب و استفاده نمود.

استفاده از سیلیس ممنوع بوده و طبق استاندارد بایستی مقدار آن زیر 1 درصد باشد.

برای سندبلاست میدانی از پودرهای ساینده جایگزین سیلیس نظیر گارنت و مخلوط آن با موارد دیگر استفاده کنید.

تلاش کنید از مواد ساینده با ضرر کمتر استفاده شود و برای جبران افزایش قیمت، بازیابی مواد بهبود یابد.

لازم به ذکر است شرکت فناوریار (آزمونه) قابلیت ارائه خدمات بلاست را به مشتریان دارد.

انتخاب میکسر پلیمری با مخزن پلی اتیلن
انتخاب میکسر پلیمری میکسرهای با مخزن پلیمری یا به اختصار میکسر پلیمری به ویژه پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن...
راهنمای انتخاب هموژنایزر
انتخاب هموژنایزر با توان مناسب یکی از دغدغه های خریداران پمپهای هموژنایزر، تعیین میزان توان پمپ مورد...
ساخت اکسترودرهای پلاستیک
معرفی اکسترودرهای پلاستیک : اکسترودرهای پلاستیک، دستگاه‌هایی هستند که برای ذوب و شکل‌دهی پلاستیک استفاده...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *