دستگاه پرکن و انواع آن (Filling Machine)

دستگاه پرکن

دستگاه پرکن و انواع آن (Filling Machine)

تماس بگیرید

تحویل اکسپرس

خدمات پس از فروش

کیفیت بال

مشاوره فنی

دستگاه پرکن (Filling Machine)

دستگاه پرکن (Filling Machine) چیست و انواع آن کدام است؟ نیاز به افزایش تولید و بهره­‌وری و بهینه‌سازی فرآیندها در بسیاری از صنایع همواره مورد توجه بوده از این رو با پیشرفت تکنولوژی صنایع مختلف به صورت متفاوت به توسعه ماشین آلات مورد نیاز خود پرداخته­‌اند. یکی از این ماشین آلات دستگاه پرکن می­‌باشد که در صنایع بسیاری مانند صنایع غذایی و داروئی استفاده می­‌شود. دستگاه پرکن همانطور که از اسم آن پیداست دستگاهی است که مقدار دقیق یک محصول خاص مانند پودر، مایع و گرانول را در یک ظرف یا بطری پر می­‌کند. این ماشین ها اغلب به صورت نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک هستند.
انتخاب درست یک دستگاه پرکن از اهمیت بالایی در خط تولید برخوردار است چرا که بهبود کمیت و کیفیت تولید کمک می­‌کند. در ادامه در پاسخ به این سوال که «دستگاه پرکن (Filling Machine) چیست و انواع آن کدام است؟» به معرفی انواع دستگاه پرکن می­‌پردازیم.

1- دستگاه پرکن مایعات (Liquid Filling Machines)

دستگاه های پرکن مایعات که به عنوان دستگاه های پرکن جریان (flow filling machines) نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در صنعت نوشیدنی استفاده می‌شوند که مقدار دقیقی از محصول مایع را در ظروف مختلف مانند بطری ها، پاکت ها و یا قوطی ها توزیع می‌کند.
کاربرد: برای پر کردن انواع مایعات از جمله آب، آبمیوه، نوشیدنی های گازدار، سس ها، روغن پخت و پز، و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

انواع دستگاه پرکن مایعات:

  • دستگاه پرکن مایع دستی (Manual Liquid Filling Machines)
  • دستگاه پرکن مایع نیمه اتوماتیک (Semi-Automatic Liquid Filling Machines)
  • دستگاه پرکن مایع تمام اتوماتیک (Fully-Automatic Liquid Filling Machines)
  • دستگاه پرکن مایع اینلاین(درون خط) (Inline Liquid Filling Machines)
  • دستگاه پرکن مایع روتاری (Rotary Liquid Filling Machines)
  • دستگاه پرکن مایع پیستونی (Piston Filling Machines)
Manual Liquid Filling Machines
دستگاه پرکن مایعات دستی

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

2- دستگاه پرکن پودر (Powder Filling Machines)

دستگاه پرکن پودری به عنوان پرکننده پودر نیز شناخته می شود و برای پر کردن محصولات پودری و دانه بندی شده‌ای که به صورت پودر روان و غیر روان هستند استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از فناوری تغذیه مارپیچ ساخته شده است که دقت پر کردن بالا و بدون نشتی را فراهم می کند. پودر روان مانند شکر دانه ریز و نمک خوراکی هستند که با اضافه شدن فشار خارجی نمی ­توانند شکل خود را حفظ کنند. پودر غیر روان مانند شکر قهوه ای یا شیرخشک می توانند با اضافه شدن نیروی خارجی شکل خود را حفظ کنند.
کاربرد: بسته بندی مواد افزودنی، نشاسته، آفت کش ها، ادویه­ جات. برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز با استفاده از این دستگاه بسته بندی می شوند. صنایع غذایی، آشامیدنی و شیمیایی نیز از این دستگاه استفاده می کنند.

POWDER FILLING MACHINE
دستگاه پرکن پودر شرکت TRUMARK

3- دستگاه پرکن کپسول (Capsule Filling Machines)

ویژگی این دستگاه این است که ظروف را نه با اندازه گیری وزن بلکه با شمارش تعداد قطعات پر می­‌کند.
کاربرد: این دستگاه در صنعت داروسازی برای بسته بندی داروها استفاده می شود. آنها در شمارش کپسول های ژلاتینی کارآمد هستند. این نوع از پرکن می­ توانند تعداد قرص­ها را بشمارد. این نوع دستگاه پرکن علاوه بر صنایع دارویی در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. حتی در زمینه های کشاورزی، بهداشت و درمان و مهندسی شیمی استفاده می شود.

4- دستگاه پرکن ارتعاشی (Vibratory Weigh Filling Machines)

دستگاه پرکن ارتعاشی با سینی های ارتعاشی متعدد طراحی شده است تا محصولات را به دقت در یک سطل یا محفظه توزین توزیع کند. هنگامی که وزن مورد نیاز به دست آمد، سطل محصول را در یک ظرف خالی می‌کند.
کاربرد: دستگاه های پرکن با وزن ارتعاشی معمولاً در توزیع کنترل شده محصولاتی که برای دستگاه های پرکن پودر نامناسب هستند استفاده می شود. آنها قادر به پر کردن مواد دانه‌ای خشک هستند که نیاز به توزین دقیق دارند که آنها را در صنایع صنعتی و شیمیایی بسیار ضروری می‌کنند.

Vibratory Weigh Filling Machines
دستگاه پرکن ارتعاشی

5- دستگاه پرکن ژل (Gel Filling Machines)

این دستگاه به نام دستگاه پرکن جابجایی مثبت هم شناخته می­شود که دلیل آن استفاده از یک پمپ جابه­ جایی مثبت در طراحی آن است که به راحتی می تواند طیف وسیعی از مواد را با این دستگاه پر کرد.
کاربرد: از این نوع پرکن در پر کردن مایعات غلیظ مانند انواع مختلف ژل، کرم و لوسیون استفاده می شوند. با این وجود، می تواند نوشیدنی های رقیق آب و محصولات خمیری مختلف را نیز پر کند. برخی از این انواع عبارتند از شامپو، ژل مو، نرم کننده مو، کرم های آرایشی، سس های غلیظ، عسل، خمیر، پاک کننده ها، و موارد دیگر.

دستگاه پرکن ژل

دستگاه پرکن ژل شرکت فناوریار، با استفاده از فناوری دوزینگ دقیق امکان استفاده در کلیه کاربردهای حساس و صنعتی را دارد.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی اینجا را کلیک کنید.

انتخاب میکسر پلیمری با مخزن پلی اتیلن
انتخاب میکسر پلیمری میکسرهای با مخزن پلیمری یا به اختصار میکسر پلیمری به ویژه پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن...
راهنمای انتخاب هموژنایزر
انتخاب هموژنایزر با توان مناسب یکی از دغدغه های خریداران پمپهای هموژنایزر، تعیین میزان توان پمپ مورد...
ساخت اکسترودرهای پلاستیک
معرفی اکسترودرهای پلاستیک : اکسترودرهای پلاستیک، دستگاه‌هایی هستند که برای ذوب و شکل‌دهی پلاستیک استفاده...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *