تعیین میزان الکل محلول و یا ژل ضدعفونی

hand_sanitizer_09

تعیین میزان الکل محلول و یا ژل ضدعفونی

تماس بگیرید

تحویل اکسپرس

خدمات پس از فروش

کیفیت بال

مشاوره فنی

در این قسمت مطالبی را در خصوص اینکه چگونه از میزان الکل محصولات اطمینان پیدا کنیم و همچنین در خصوص ژل ضدعفونی و تعیین حدود یا کیفیت محلول ها عنوان می‌‌کنیم. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا مطمئنا برای همه پیش آمده که محلول و یا ژل ضدعفونی رو خریداری کنند و اطمینان در خصوص کیفیت آن نداشته باشند. شاید اولین سوال این باشد که چگونه از میزان الکل محصولات اطمینان پیدا کنیم؟ در این موارد مهمترین روشی که وجود دارد اعتماد به این محلول‌ها و یا تست آنها در آزمایشگاه‌های معتبر است ولی از آنجا که همه به آزمایشگاه معتبر دسترسی ندارند و به‌راحتی هم نمی‌توان به محصولات مختلف اعتماد کرد، مخصوصاً با تفاوت قیمت زیادی که بین انواع ژل­ها و محلول‌های ضدعفونی وجود دارد معمولاً این شک در افراد برانگیخته می­شود. بر همین اساس به چندین روش ساده برای تست ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی می‌پردازیم. به‌طور‌کلی مهم‌ترین روشی که برای سنجش میزان الکل وجود دارد، استفاده از تفاوت چگالی الکل و آب است. در این روش که به روش وزن مخصوص شناخته می‌شود و به‌طورکلی الکل‌سنج‌های بازار هم به همین ترتیب عمل می‌کنند از وزن مخصوص استفاده می شود. روش دیگر روش سوختن و یا مشاهده سوزش محلول یا ژل ضدعفونی است. روش سوم نیز روش مشاهده خورندگی است که در ادامه هر کدام از موارد را شرح خواهیم داد.

روش وزن مخصوص برای مشخص کردن میزان الکل محصولات:

در این روش با توجه به این‌که وزن مخصوص یا همان چگالی آب نسبت به الکل تفاوت دارد، از وزن محلول به درصد الکل پی می‌بریم.  چگالی آب در حدود هزار کیلوگرم بر متر مربع مکعب و الکل ۸۹۰ گرم بر متر مکعب است. از این اختلاف و محاسبه اعداد به میزان درصد الکل در محلول می‌توان دست پیدا کرد. روش کار به این صورت است که اگر یک لیتر آب را وزن کنید در حالت عادی در حدود یک کیلوگرم وزن دارد ولی اگر یک کیلوگرم الکل را در حالت عادی وزن کنید در حدود ۸۰۰ گرم وزن دارد، حال به‌همین نسبت اگر محلولی داشته باشیم که ۷۰ درصد از آن الکل باشد (و بعنوان مثال از آن‌جا که وزن یک لیتر این محلول ۸۶۰ گرم می‌شود) که اگر محلول به وزن یک کیلوگرم بیش‌تر از ۹۰۰ گرم شود می‌توان گفت از نسبت الکل مناسب برخوردار نیست و اگر کم‌تر از این مقدار باشد می‌توان به این محلول اعتماد کرد. حالا اگر مقدار ۱ کیلوگرم در دسترس نیست می‌توانید از مقادیر کم استفاده کنید مثلاً 100گرم از محلول رو وزن کنید و اگر وزن بیشتر از ۹۰ گرم بود میشه گفت که از الکل درصد پایین و کمتر از ۹۰ گرم بود و سبک‌تر بود می‌توان گفت میزان الکلش قابل اعتماد است.

آزمایش سوختن برای مشخص کردن میزان الکل محصولات:

یکی دیگر از روش‌هایی که خیلی سریع می‌توان درخصوص میزان الکل ژل یا ماده یا محلول ضدعفونی کننده الکلی اظهار نظر کرد، استفاده از روش سوختن است. روش کار به این صورت است که مقدار کمی از محلول یا ژل را روی یک قاشق فلزی براق می‌ریزیم و فندک یا کبریت را به آن نزدیک می‌کنیم. اگر محلول یا ژل ضدعفونی دارای مقدار قابل قبولی از الکل باشد، با شعله بسیار کم و بی‌رنگی شروع به سوختن می‌کند. از تغییر تبخیر محلول بر روی قاشق می‌توان فهمید که در حال سوختن است. اما اگر محلول آتش نگرفت یا خیلی سریع بعد از آتش گرفتن خاموش شد، درصد الکل آن کم است. استفاده از این روش در محلول‌های الکلی بسیار رایج است و بسیار سریع به جواب می‌رسد. فقط باید توجه کرد که محلول را می‌بایست پشت یک قاشق ریخته شود و از اسپری محلول بر روی آتش جلوگیری شود.

استفاده از خاصیت خوردگی برای مشخص کردن میزان الکل محصولات:

به‌طورکلی محلول­های ضدعفونی ­کننده الکلی خورندگی بالایی دارند و به غیر از استیل و ظروف پلاستیکی، سایر فلزات را دچار خوردگی می‌کنند. این خاصیت خورندگی به‌علت فعالیت بالای همین محلول­ها در کشتن میکروب­ها و ویروس‌ها است. از این طریق البته در بلندمدت به میزان اثربخشی این محلول‌ها پی می‌برید. برای این کار مقداری از محلول یا ژل را در یک ظرف آهنی می‌ریزیم و چند روزی صبر می‌کنیم. اگر ظرف خورده شود و کاملا داخلش زنگ بزند مناسب است. یعنی درصد الکل از ۶۰ درصد بالاتر است. ولی اگر خورده نشود و مثل یک ظرف آب باشد نشان‌دهنده این است که درصد الکل از ۵۰ درصد کمتر است و این محلول به‌طور معمول بر روی میکروب‌های دست هم اثر ندارد. به‌‌طورکلی الکل یکی از بهترین انواع میکروسکوپ‌ها و ویروس­کش­ها در طبیعت است و سالیان سال با بشر بوده و ماده شیمیایی جدیدی نیست، بنابراین با بدن سازگاری داشته باشد از آنجایی که بسیاری از غذاها و میوه‌جات نیز حاوی الکل هستند و از این جهت استفاده از آن در بدن در ضرری ندارد. تنها موردی که در خصوص الکل قابل توجه است. این موضوع که الکل‌ها به‌تنهایی استفاده شوند، بعد از مدتی به پوست آسیب می‌زند و پوست را خشک می‌کند. به‌همین در محلول‌ها و یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده پاکسا مواد نرم‌کننده استفاده می‌شود. که خاصیت نرم‌کنندگی و همچنین تقویت پوست و ویتامینه‌کردن آن را بر عهده دارد. همچنین وضعیت ژلاتینی ژل‌های ‌ضدعفونی موجب نرم‌شدن دست در هنگام استفاده از ژل‌های ضدعفونی می‌شود.

ارزیابی تاثیر ضدباکتریایی ژل بهداشت دست در غلظتهای مختلف باکتری

انتخاب میکسر پلیمری با مخزن پلی اتیلن
انتخاب میکسر پلیمری میکسرهای با مخزن پلیمری یا به اختصار میکسر پلیمری به ویژه پلی‌اتیلن یا پلی پروپیلن...
راهنمای انتخاب هموژنایزر
انتخاب هموژنایزر با توان مناسب یکی از دغدغه های خریداران پمپهای هموژنایزر، تعیین میزان توان پمپ مورد...
ساخت اکسترودرهای پلاستیک
معرفی اکسترودرهای پلاستیک : اکسترودرهای پلاستیک، دستگاه‌هایی هستند که برای ذوب و شکل‌دهی پلاستیک استفاده...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *